Strategische communicatie
Ik help organisaties en bedrijven bij het opstellen van hun communicatiestrategie. Met een strategische aanpak is communicatie een ondersteuning van de organisatiedoelstellingen en bereik je meer dan enkel het informeren van je publiek.
Ik begeleid je bij:
- Het formuleren van de juiste doelstellingen
- Doelgroepenanalyses en de opmaak van realistische persona’s
- Je contentstrategie en contentplanning
- De evaluatie van je acties: opstellen van KPI’s en meetmethodes
Waarom lukt communicatie vaak niet?
- Het is in je boodschappen niet duidelijk wat je van mensen verwacht. De “call to action” ontbreekt.
- Zelfreferentialiteit. De boodschap is geschreven vanuit de realiteit van de organisatie en niet vanuit de context van de doelgroep.
- Kanaaldenken. Geen enkel kanaal is een wondermiddel. Het is niet omdat je een persbericht hebt verstuurd, dat je iedereen hebt geïnformeerd.
- Eenzijdige content, ongeacht de aard van de boodschap of het doelpubliek.
- Er is geen rekening gehouden met de communicatiegewoonten van de doelgroep.
- De effecten worden niet gemeten. Men heeft dus geen idee of het resultaat bereikt is.
Het zijn precies deze elementen die in een sterke communicatiestrategie aan bod komen.
Met een strategische aanpak toon je jouw stakeholders de resultaten en niet de inspanningen.
Bij een geslaagde communicatie is er altijd een “voor” en een “na”.
Meer draagvlak voor communicatie in jouw organisatie
Communicatie is een prima beleidsinstrument, maar het krijgt niet altijd de rol die het verdient. Met een strategische aanpak toon je de resultaten en niet de inspanningen. Zo overtuig je je interne stakeholders om je communicatiestrategie te ondersteunen en om er actief aan mee te werken.
Doelstellingen eerst. Wat wil je met je communicatie bereiken?
Door je communicatieacties te laten aansluiten op de organisatiedoelstellingen, maak je mee het verschil. Analyseer de beleidsdoelstellingen van je organisatie. Waarom bestaan jullie? Waar willen jullie naartoe? Wat staat er voor dit jaar op de planning? Wat verwachten jullie van jullie doelgroepen? Gaat het om verkoop? Wil je dat mensen meer van je dienstverlening gebruikmaken? Dat ze hun gedrag veranderen? Of intern: dat ze op een andere manier gaan werken, dat ze je organisatiewaarden en missie onderschrijven?
Laat je communicatiedoelstellingen niet ophouden bij de communicatie, maar ga een stap verder en link ze aan organisatiedoelstellingen. Zo kan iedereen ze belangrijk vinden en je communicatie krijgt meer steun en draagvlak in je hele organisatie.
Van jouw communicatie meer maken dan het informeren van mensen
Met communicatie kun je mensen bewegen, mensen verbinden, gedrag veranderen, met mensen samenwerken, samen iets nieuws creëren. Als dat nu eens de doelstelling werd?
Bij een geslaagde communicatie is er altijd een voor en een na. Beschrijf duidelijk en specifiek hoe het “na” er moet uitzien. Gebruik hierbij bij voorkeur een SMART-formulering zodat je je doelstellingen achteraf ook kunt evalueren.
Verbinden met je doelgroepen
Tot wie ga je je richten? Wie zit er precies in je doelgroep? Wat zijn hun noden, gewoonten en beperkingen wanneer het over communicatie gaat? In de marketing spreekt men van de customer journey. Ook in een communicatiestrategie is zo’n traject zinvol om binnen je doelgroep je doelstelling te realiseren.
Laat het zender-ontvanger model achter je. In de communicatie van vandaag wil je publiek het met jou ergens over hebben. Conversatie dus. Jouw organisatie die in gesprek gaat. Jouw content is meestal één stap in het verhaal van de mensen in jouw doelgroep. Ze hebben elk hun eigen context. Een doelgroepenanalyse en de creatie van persona’s zorgt voor een communicatie die een antwoord biedt en die aanslaat.
Ontsnap aan het kanaaldenken
Je communicatiekanalen zijn de afdeling logistiek van je communicatiestrategie. Ze vervoeren jouw content. Maak van je kanalen geen doelstellingen, maar stel ze ten dienste van je strategie. De juiste boodschap via het juiste kanaal met de juiste doelgroep. En dat in twee richtingen natuurlijk.
Kies op basis van de communicatiematrix van Eric Goubin en de communicatiegewoonten van je doelgroep de juiste kanalen. Vaak is een combinatie nodig om voldoende zichtbaarheid te krijgen.
De communicatiematrix
Communicatiefuncties geven houvast bij je kanaalkeuze
De communicatiematrix onderscheidt 6 communicatiefuncties
- Aandacht trekken
- Informeren
- Overtuigen en werven
- Ondersteunen
- Onderhouden
- Positieve conversatie & interactie
Bron: Tante Mariëtte en haar fiets p. 500-501, Eric Goubin, Uitgeverij Vanden Broele, 2017
Laat je content voor jou werken
Inspirerende content kan zoveel meer zijn dan enkel informatie. Storytelling, sprekende beelden en infographics, video, emotie. Kortom, de juiste content voor jouw boodschap. We maken samen een contentstrategie die ervoor zorgt dat contentcreatie voor jou werkbaar is.
Contentplanning
De communicatieacties binnen je strategie gebeuren niet allemaal op hetzelfde tijdstip. Het reactieschema van publicaties en de planning van andere communicatieacties hebben een grote invloed. Een goede contentplanning geeft je houvast en maakt het maken van de content beter inpasbaar in de werkplanning.
Je communicatie meten met zinvolle KPI’s
Je weet maar of je doelstelling bereikt is, als je de beoogde effecten ook gemeten hebt. Daarom is het belangrijk om je doelstellingen specifiek en meetbaar te formuleren.Het bepalen van de juiste KPI’s (Key Performance Indicators) is een creatief proces. Het koppelt de resultaten van je communicatieacties terug aan je doelstellingen. Zo weet je pas echt of je communicatie succesvol is.
Je kunt enerzijds het succes van je communicatieactie meten. Bij digitale communicatie zijn daarvoor tal van tools. Anderzijds – en vaak interessanter – is het meten van de gewenste verandering. Is er meer verkocht? Heb je meer bezoekers aangetrokken? Hebben mensen hun gedrag veranderd?
“The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”
George Bernard Shaw
Wil je met jouw communicatie ook meer strategisch aan de slag?
Professionele begeleiding nodig bij het opmaken van een resultaatgerichte strategie?
Wil je meer resultaat halen uit je communicatieacties?
Wil je af van tijdverlies door communicatie die te weinig effect heeft?
Laat ons eens brainstormen over een mogelijk samenwerking.