Communiceren met persoonlijkheid en het “iedereen communiceert” idee zijn voorwaarden voor een converserende organisatie
Conversatiemanagement
De manier waarop we communiceren is enorm geëvolueerd. Mensen nemen actief deel aan de communicatie van organisaties, bedrijven en de media. Sociale media en interactieve websites hebben ons verwachtingspatroon gewijzigd. De mensen in je doelgroepen willen een menselijke communicatie met een organisatie met persoonlijkheid. Conversatie is de nieuwe communicatie. Mensen willen in gesprek gaan en gehoord worden.
Dit stelt nieuwe eisen aan onze communicatie. In een converserende organisatie communiceert iedereen mee. Dit vraagt om een andere organisatie van je communicatie en een nieuwe rol voor de communicatieafdeling. Communiceren met persoonlijkheid stelt hoge eisen aan je communicatiecultuur.
Ik help je bij de omslag naar een converserende organisatie
Een nieuwe samenwerking tussen je communicatieafdeling, het management en de andere afdelingen. Ik vertrek daarbij vanuit het principe “Iedereen communiceert”. Samen definiëren we nieuwe rollen, verantwoordelijkheden en communicatieprocessen.
Vandaag zijn er veel effectieve samenwerkingsvormen. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van je organisatie en haar cultuur
Organisatie van communicatie
Organisaties en bedrijven moeten mee in de “iedereen communiceert” gedachte. Het model waarbij het management over de communicatie beslist en de communicatieafdeling uitvoert, werkt niet meer.
Vandaag zijn er veel effectieve samenwerkingsvormen. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van je organisatie en haar cultuur.
Ik maak samen met jou de omslag. In overleg met alle stakeholders creëren we draagvlak voor jouw nieuwe communicatie.
Communicatie op de juiste plaats in jouw organisatie
De “iedereen communiceert” gedachte vraagt om een andere structuur en om nieuwe rollen en verantwoordelijkheden. Niet alleen van de communicatieafdeling, maar van elke medewerker.
Loopt de communicatie in jouw organisatie niet zo gesmeerd?
Veel organisaties hebben het moeilijk om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Er is nood aan duidelijke afspraken met een correcte rolverdeling en heldere werkkprocessen. Dit is iets wat we uitwerken samen met alle belanghebbenden: management, communicatie-experts en medewerkers.
Stroomlijn nu je communicatie
Professionele begeleiding nodig bij het uitwerken van een efficiënte en gedragen communicatie?
Laat ons samen eens bekijken hoe we dit samen voor elkaar krijgen. Ik help je bij het uitwerken van een nieuwe samenwerking en het invullen van de nieuwe coachende rol van de communicatieafdeling.
De Converserende Overheid
Het boek De Converserende Overheid (Lannoo, 2014) is gebaseerd op de bestseller van Steven Van Belleghem The Conversation Company. Deze Kortom-publicatie beschrijft hoe je met communicatie en de “iedereen communiceert” idee inspeelt op de nieuwe verwachtingen van je doelgroepen. Een essentieel element is de nieuwe, coachende rol voor de communicatieafdeling.