Een goede voorbereiding bestaat uit een uitgewerkt communicatieplan en regelmatig oefenen.
© Photo Yoni Proost
Crisiscommunicatie
Bij crisiscommunicatie gaat het om het gericht verzamelen, verifiëren en verspreiden van informatie om een noodsituatie of een incident te beheren. Zo’n crisis kan op elk moment toeslaan in je organisatie. Het kan gaan om een brand, een zwaar ongeval, een collega of directielid dat in opspraak komt, maar ook om een fout in een product of in je dienstverlening. Het is typisch voor een crisis dat die onverwacht gebeurt en op eender welk moment, dag of nacht,op een weekdag of in het weekend.
Ik help je met:
- Het opstellen van een crisiscommunicatieplan op maat, zodat je optimaal voorbereid bent om goed te communiceren.
- De organisatie van crisiscommunicatieoefeningen, zowel als een onderdeel van een grotere rampenoefening als specifieke communicatieoefeningen.
Een crisis heeft een grote impact op je organisatie.
De maatregelen die je moet nemen om de situatie te beheersen, behoren niet tot de normale taken. Daarbij komen de grote tijdsdruk en de druk van de media en je stakeholders. Vaak staat ook de reputatie van je organisatie op het spel.
Crisiscommunicatie als strategisch middel
Crisiscommunicatie is een belangrijk middel om de gevolgen van de crisis te beperken en om zo snel mogelijk terug te keren naar de normale situatie. Door de hoge druk en de snelle opeenvolging van gebeurtenissen is een degelijke voorbereiding essentieel. Het werkproces crisiscommunicatie is de basis van je crisiscommunicatieplan. Dat houdt rekening met alle mogelijke scenario’s zodat je adequaat kunt communiceren wanneer je onder tijdsdruk staat.
Je crisiscommunicatie is ook maar succesvol als je die scenario’s grondig hebt ingeoefend.
Je crisiscommunicatie is maar succesvol als je je communicatieplan grondig hebt ingeoefend.
Crisiscommunicatieplan
Met een crisiscommunicatieplan bereid je jouw organisatie voor om tijdens een crisissituatie snel, proactief en professioneel te communiceren. Je houdt ook tijdens een incident de communicatie zelf in handen, ook tijdens de stroom van gebeurtenissen en hun gevolgen. Je werkt samen met de media en sociale media om de crisis te beheersen.
Jouw crisiscommunicatieplan beschrijft:
- De opdrachten van het communicatieteam voor, tijdens en na een noodsituatie
- De verdeling van de verschillende rollen tijdens een noodsituatie, op basis van het werkproces crisiscommunicatie
- De organisatie van het communicatieteam tijdens een noodsituatie
- De samenwerking met hulpdiensten, overheden en bedrijven
- De doelgroepen van je crisiscommunicatie en hun informatienoden
- De communicatiemiddelen die je ter beschikking hebt en hoe ze in te zetten tijdens de voorziene noodsituaties en afgestemd om de beschreven doelgroepen.
- Actiefiches voor de verschillende taken en communicatieprocessen
Ik begeleid je bij het opstellen van je crisiscommunicatieplan, gebaseerd op de risicoanalyse van jouw organisatie.
Discipline 5: crisiscommunicatie bij de overheid
De overheden organiseren hun noodplanning op een uniforme manier, met regels en processen die zijn vastgelegd in het koninklijk besluit van 19 mei 2019.
Meer over crisiscommunicatie bij de overheid
Fasen van de noodplanning
Afhankelijk van de omvang of intensiteit van een noodsituatie, gebeurt de coördinatie lokaal, provinciaal of federaal. Op elke niveau vind je dezelfde structuren. Dit garandeert zowel horizontaal (tussen de verschillende hulpdiensten) als verticaal (tussen de overheidsniveaus) een herkenbare en vlotte samenwerking.
- Gemeentelijke fase – coördinatie door de burgemeester
- Provinciale fase – coördinatie door de gouverneur
- Federale fase – coördinatie door de minister van binnenlandse zaken
5 disciplines
Er zijn vijf zogenaamde disciplines die samenwerken bij het beheersen van een crisis:
- Discipline 1: de brandweer
- Discipline 2: de medische diensten
- Discipline 3: de politie
- Discipline 4: de logistieke diensten (o.a. defensie en civiele bescherming)
- Discipline 5: crisiscommunicatie
De communicatieverantwoordelijken bij de overheid zijn verplicht een crisiscommunicatieplan te maken. Hier heet dit het monodisciplinair interventieplan discipline 5.
Crisiscommunicatie oefenen
“There are no lessons learned if you don’t remediate and excercise them. They remain lessons identified.”
Arthur Rabjohn
Een crisisoefening is een essentiële aanvulling op je crisiscommunicatieplan
Een crisiscommunicatieplan is een noodzakelijk houvast in crisissituaties. Toch heb je er weinig aan als je de rollen en de procedures niet inoefent. Tijdens een crisiscommunicatieoefening oefen je niet alleen de rollen en procedures uit je plan, je test ook of alles wel werkt zoals je het had voorzien.
Ik organiseer voor jou een oefening op maat waarbij je beslist welke onderdelen van je crisiscommunicatieplan je wil oefenen en testen en op welke schaal je dat wil doen.
8 aandachtspunten bij een goede crisisoefening
- De juiste doelstellingen, SMART geformuleerd
- Een realistisch en competentiegericht scenario afgestemd op jouw organisatie en jouw risicoanalyse
- De keuze voor het juiste type oefening (tafeloefening, operationele inzetoefening …)
- Oefen je enkel de communicatie (monodisciplinair) of het volledige crisisteam (multidisciplinair)
- Een realistische simulatie van media en sociale media
- Voldoende omkadering door oefenleiding en evaluatoren
- Een evaluatieproces afgestemd op de gekozen oefendoelstellingen
- Een concreet stappenplan voor het remediëren van de verbeterpunten.
EEN SNELTRAJECT PROFESSIONELE CRISISCOMMUNICATIE IN 5 DAGEN – COMMUNICEREN VANAF DAG 2
Specifiek voor bedrijven, overheden en organisaties die door de coronacrisis problemen hebben of voorzien met hun business continuity werkte ik een begeleidingsprogramma uit. Het gaat om een erg gecondenseerde aanpak waarmee ze zo snel mogelijk aan het communiceren kunnen gaan.
Maak nu werk van je crisiscommunicatie
Professionele begeleiding nodig bij het uitwerken van je crisiscommunicatie?
Laat ons samen eens bekijken hoe we dit samen voor elkaar krijgen. Ik help je bij het opstellen van je crisiscommunicatieplan en bij het organiseren van realistische oefeningen. Het is vaak beter haalbaar dan je denkt.