“Ik ben ervan overtuigd dat communicatie nooit een doel op zich is, maar een strategisch middel om organisatiedoelen te realiseren.”
Marc van Daele
Welkom, ik ben Marc van Daele. Ik werk als zelfstandig communicatieadviseur en trainer.
Ik woon in Brussel, wellicht de meest internationale stad van Europa, waar ik geniet van de diversiteit.
Ik ben gebeten door communicatie. Ik wil met communicatie veranderingen ondersteunen en initiëren. Resultaatgericht, maar ook mensgericht.
In 2012 startte ik met DeConversatie als zelfstandig bijberoep, naast mijn hoofdberoep als communicatieverantwoordelijke bij de overheid. In 2020 zette ik de stap naar voltijdse zelfstandigheid. Omdat ik graag opnieuw internationaal wil werken heet mijn bedrijf voortaan theCONVERSATION.
Ik help bedrijven en organisaties met hun communicatiestrategie, hun corporate identity, met het management van hun communicatie en met crisiscommunicatie.
Het zijn daarbij de strategische aspecten die mij boeien. Een communicatie die verandering initieert en ondersteunt.
Ik zie vaak sneller dan anderen welke mogelijkheden er bestaan om problemen op te lossen en om bestaande situaties te verbeteren. Ik begrijp ook wat er nodig is om dit te realiseren.
Ik neem daarbij graag de leiding. Tegelijk ben ik ontvankelijk voor de bijdragen van anderen. Ik hou van co-creatie, samenwerken en het uitwisselen van inzichten en ervaringen.
Deze waarden staan voor mij voorop om met persoonlijkheid en doelgroepgericht te kunnen communiceren. Naast de organisatiedoelstellingen is ook de context van de klant richtinggevend.
Public relations, event-management, copywriting, web- and multimedia project management
Communicatieverantwoordelijke voor de gemeenten Aartselaar en Zwijndrecht
9 jaar bestuurslid en ondervoorzitter van Kortom, vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie
Verantwoordelijke crisiscommunicatie (Discipline 5) voor de gemeente Zwijndrecht
Ervaring met de organisatie van federale en provinciale rampenoefeningen
Vrijwillig lid van TeamD5, het invliegteam voor crisiscommunicatie van het Nationaal Crisiscentrum
Websiteprojecten en backoffice-integraties
Corporate identity (VREG, The Online Nut Company)
Interactieve, praktijkgerichte opleidingen in-house en voor Campus Vesta, Kortom en diverse opleidingsinstellingen. Onderwerpen: sociale media en online communicatie, openbaarheid van bestuur, contentstrategie, veranderingscommunicatie, crisiscommunicatie en organisatie van rampenoefeningen
Zorgvuldig gekozen woorden die een boodschap tot leven brengen. Ik voel me ook sterk aangetrokken tot andere talen.
Uitgeverij Lannoo, 2014 – Kortompublicatie in samenwerking met o.a. Julie Clement en Eric Goubin.
Uitgeverij Politeia, 2015