5 redenen waarom de identiteit van je organisatie belangrijk is

Vanuit een gedragen organisatie-identiteit kun je op een coherente manier je concurrentiepositie, de interacties met je stakeholders, je strategie en je communicatie vormgeven. Een goed uitgebouwde corporatie identity brengt evenwicht tussen je (externe) imago en je (interne) identiteit.

Weet jij welk beeld mensen van jouw organisatie hebben? Je klanten? Je gebruikers? Je medewerkers? Hoe zie jij je organisatie? En jouw collega’s? Wellicht heb je daar zelf een beeld van, maar veralgemeen je dat beeld niet te snel?

Onderschrift bij de afbeelding: Vele elementen bepalen de corporate identity. De meeste ervan zijn intern en niet zichtbaar voor klanten en stakeholders. De externe grafische vertaling van de corporate identity is de huisstijl met logo. De interne gedragenheid door de corporate identity is essentieel voor het succes van de grafische huisstijl.

Bijna alle organisaties hebben een grafische huisstijl, waarbij het logo, de typografie en de kleuren veel aandacht krijgen. Die huisstijlelementen zijn echter slechts een klein onderdeel van de organisatie-identiteit. Ze zijn belangrijk en een groot deel van wat van de identiteit zichtbaar is. Wanneer die huisstijl een goede onderbouw heeft vanuit de organisatie-identiteit, draagt hij bij tot de persoonlijkheid en de authenticiteit van je organisatie en natuurlijk tot het vertrouwen van je stakeholders en klanten. Bedrijven die bewust omgaan met hun identiteit laten hun grafische stijl dan ook mee evolueren met hun organisatie-identiteit. Enkele voorbeelden.

1. Onze gebruikers en klanten communiceren al met persoonlijkheid.

Sinds de opkomst van sociale media en interactieve websites, werken gebruikers veel meer met een profiel. Een profiel is een verzameling van persoonsgegevens die een identiteit vormen. Communicatie is sindsdien veel persoonlijker geworden. Als organisatie heb je dus ook een gezicht nodig.

2. Een identiteit brengt coherentie in de vele relaties van een organisatie.

Communicatie is niet langer het monopolie van de communicatieafdeling. Conversatiemanagement en het ‘iedereen communiceert’-model betrekken je hele organisatie bij de georganiseerde communicatie. Bij bedrijven: verkopers, helpdeskmedewerkers, account managers, technici … Bij de overheid: baliemedewerkers, sociaal assistenten, groenarbeiders, politieagenten … Al deze mensen communiceren mee. Het vastleggen van een uitgewerkte corporate identity is een noodzaak om op een coherente manier in relatie te gaan met klanten, stakeholders en doelgroepen.

3. Zonder identiteit geen strategische richting voor de toekomst.

Een organisatie kan maar groeien vanuit organisatiewaarden, positionering, missie en toekomstvisie. Dat zijn precies essentiële onderdelen van een corporate identity.

4. Een imago heb je sowieso.

Een imago is het beeld dat van je organisatie bestaat bij klanten, gebruikers, stakeholders, de publieke opinie en ja, ook bij medewerkers. Een imago dat afwijkt van de persoonlijkheid van een organisatie, brengt verwarring en vermindert het vertrouwen dat men in je organisatie heeft. Een corporate identity zorgt voor een coherente persoonlijkheid, die het imago van je organisatie beïnvloedt en afstemt op haar identiteit.

5. Een corporate identity verenigt medewerkers.

Goed uitgewerkte en gedragen organisatiewaarden en missie geven richting aan het gedrag, de houding en de groei van medewerkers. Een duidelijke identiteit zorgt er ook voor dat je op dat vlak de juiste mensen kunt recruteren.


Maak nu werk van je organisatie-identiteit

Professionele begeleiding nodig bij het uitwerken van je organisatie-identiteit?

Laat ons samen eens bekijken hoe we dit samen voor elkaar krijgen. Ik begeleid je doorheen alle stappen van het proces. Van het inventariseren en evalueren van de huidige situatie, het begeleiden en modereren van de focusgroepen tot en met het opstellen van het eindrapport. Met een goede methodiek zet je je organisatie met een eigen persoonlijkheid in je communicatie.

0 antwoorden

Plaats een reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie